Čínský sprint se nezapsal do historie F1 pouze jako první případ, kdy dosáhlo na vítězství spojení Lewis Hamilton – Ferrari. Pro obě strany šlo rovněž o vůbec první triumf ve sprintu.
Hamilton se stal sedmým jezdcem v historii, který dokázal ve sprintu F1 zvítězit. Pokud jde o Ferrari, to je nyní čtvrtým týmem, kterému se něco takového povedlo. Sprintový formát, který zahrnuje sobotní krátký závod o délce 100 kilometrů bez nutnosti zastávky v boxech, byl ve F1 zaveden v roce 2021.
Ke sprintovému triumfu už byl Hamilton několikrát blízko v minulosti. Z hlediska rozložení sil ve startovním poli měl největší šanci v roce 2021, kdy v barvách Mercedesu sváděl boj o titul s Maxem Verstappenem. Ve sprintu to ale na nejvyšší příčku nedotáhl.
Při premiéře tohoto formátu na Silverstone sice začínal jako první, hned po startu ho ale Verstappen předjel a Brit tak projel cílem jako druhý. V Monze skončil po nepovedeném začátku až jako pátý. V Brazílii předvedl vydařenou stíhací jízdu z poslední pozice, ze které musel začínat po vyloučení z kvalifikace kvůli nevyhovujícímu zadnímu křídlu, ta ale stačila opět jen na páté místo.
Blízko byl Hamilton ke sprintovému vítězství v Číně už loni. Tehdy se po startu dostal před Landa Norrise a devět kol vedl. Pak si s ním ale poradil dominantní Max Verstappen a Hamilton se musel spokojit se druhým místem. Do nejlepší trojice se dostal i v roce 2022 na Interlagosu, kdy skončil třetí (zvítězil jeho týmový kolega George Russell) a v roce 2023 v Austinu, kdy obsadil druhou příčku.
Na seznamu sprintových vítězů Hamilton doplnil Maxe Verstappena, svého někdejšího týmového kolegu u Mercedesu Valtteriho Bottase, Oscara Piastriho, George Russella, Sergia Péreze a Landa Norrise. Jasným rekordmanem je v tomto směru Verstappen, který ovládl hned 11 z 19 sprintů. Jedinými dalšími vícenásobnými vítězi jsou Valtteri Bottas a Oscar Piastri – oba zvítězili dvakrát. Bottas dosáhl na obě výhry během roku 2021, kdy ještě závodil za Mercedes – nejprve v Monze, poté na Interlagosu. Piastri triumfoval v letech 2023 a 2024 v Kataru.
Take a bow, Lewis #F1Sprint #ChineseGP pic.twitter.com/Au2Prg7OHY
— Formula 1 (@F1) March 22, 2025
Ferrari bylo v minulosti ke sprintovému vítězství velmi blízko dvakrát. Pokaždé se tak stalo zásluhou Hamiltonova současného týmového kolegy Charlese Leclerca. V roce 2022 v Imole vedl Monačan až do předposledního kola, trápil se ale s opotřebením pneumatik a zdolal ho Verstappen. Podobné to bylo i v roce 2023 v Baku. Tehdy strávil Leclerc na čele prvních osm kol, než ho zdolal Sergio Pérez. I v tomto případě to proto nestačilo na lepší než druhé místo.
Na druhá místa Leclerc dosáhl také na Red Bull Ringu 2022 a v Miami 2024. Carlos Sainz přidal na týmový účet stříbrné výsledky z Brazílie 2022 a Austinu 2024. Třetí místa si připsala Ferrari v Brazílii 2021 (Sainz), na Red Bull Ringu 2022 (Sainz), Red Bull Ringu 2023 (Sainz), Austinu 2023 (Leclerc) a v Brazílii 2024 (Leclerc).
???? [ 0:15 ] ????
— ????【 Alerta F1 】???? (@AlertaF1) April 23, 2022
El mejor momento de la carrera Sprint, cuando Verstappen alcanza a Leclerc y lo supera recuperando el liderato a una vuelta del final. pic.twitter.com/KUpgWLgjgV
Nejvíce vítězství získal z týmů ve sprintech Red Bull (12). McLaren a Mercedes se dělí se třemi triumfy o druhou příčku.
Foto: Scuderia Ferrari
Motoristický novinář, který se specializuje na české a slovenské okruhové závodění a české jezdce. Intenzivně se věnuje zónovému mistrovství FIA CEZ, seriálům ESET Cup, TCR Eastern Europe i kartingu.